Kuasai Tabiat Capai Matlamat - BRC.my
logo brc 200

Kenapa ada orang 10X - 100X lebih rajin, yakin bertindak, hidup tenang & lebih berjaya... sedangkan kita asik malas, suka bertangguh, tak cukup masa & takut je tak habis-habis?

“Rasa marah & putus asa dengan diri sendiri…!”

Tengok komen menakutkan ini…

Adakah anda pun macam ni?

Hilang hala tuju, tak tau nak buat apa
IMG_1114
Rasa semua penting, satu pun tak siap
Takde masa, takde disiplin, takde hala tuju
IMG_1115
Overthinking sampai jadi takut untuk mula
Tak tahu apa nak buat, akhirnya tak buat

Apa masalahnya ni?!

Kenapa dalam zaman sekarang yang ada macam-macam peluang ni…

Kita masih tak mampu nak capai impian kita?

Bukannya tak cukup ilmu.
Ilmu ada banyak.
Ramai orang share ilmu.
Yang percuma pun banyak.

Zaman sekarang ni lagi senang nak buat macam-macam. Bak kata orang, semuanya di hujung jari je.

Tapi…

Setiap kali nak buat satu benda…

Mula-mula je semangat beriya-iya nak buat.

Lepas tu mulalah keluar macam-macam…

Takde motivasi.

Takde masa.

Banyak alasan.

Tak boleh fokus.

Tak jumpa big why.

Tepu kepala macam-macam nak buat, akhirnya tak buat satu pun.

Takut nak mencuba.

Susah.

Takde guide.

Takut gagal.

Malu dengan orang.

Tak jelas misi & visi.

Tak nampak hasil.

Tak minat.

Mudah terganggu.

Macam-macam la!

Ini jawapan ke alasan?

Cuba fikir balik…

Yang kita bagi tadi tu, jawapan ke alasan?

Betul ke semua yang kita cakap tadi tu?

Atau sekadar alasan je?

“Tapi betul la semua alasan tu…”

OK…

Katakan lah betul semua alasan tu. 
Memang ada banyak masalah yang halang kita.
Dari capai impian kita.

So what?

Adakah kita terima je?

Soalan yang lebih penting…

Semua alasan ni nak bagi pada siapa?!

Kita cakap pada orang lain untuk jawab kenapa kita terus macam ni, bukan orang lain kisah pun!

Bagi je la alasan tadi pada diri sendiri…

Hadap la sendiri!

Ini hidup kita.

Kita yang menanggung.

Apa-apa pun alasan yang kita bagi, takde siapa yang nak buat penilaian betul atau salah.

Takde siapa yang kisah.

Kita sendiri yang menanggung akibat!

Pandangan terhijab sebab…

Sebenarnya…

Ada je jalan untuk kita berikhtiar.

Kita sendiri tahu.

“Aku patut buat itu…”

“Aku patut buat ini…”

Kita tahu.

Tapi kita tak buat!

Apabila kita minta bantuan kawan-kawan…

Mereka pun bagi macam-macam nasihat dan tindakan yang kita patut buat.

Tapi sama jugak…

Semua benda yang orang cadangkan pada kita, semua benda kita kata takkan berkesan. Kita beri alasan macam tadi.

“Aku takde masa…”

“Aku takde motivasi…”

“Ni tak boleh menjadi sebab bla bla bla…”

Laju je kita beri alasan.

Benda ada depan mata.

Tapi…

Pandangan kita dah tertutup dan terhijab kerana…

Kita dah putus asa dengan dengan diri sendiri!

Soalannya…

Teringin jadi macam mereka…?

“Dalam masa 1 hari, saya dah begitu efisyen guna masa untuk kerja seharian sebagai surirumah dan urus anak-anak.

“Bila urusan rumah teratur, saya boleh buat kerja untuk perniagaan lebih efisyen.

“Perkara yang membuang masa telah pun saya lupakan dan buang terus. Sekarang ni saya nak fokus dan ulang semula video. Untuk nak buat pecahan kecil kerja, dan buat task yg penting demi mencapai matlamat/goal.

“Doakan saya ye Tuan. Terima kasih banyak-banyak kerana meluangkan masa menyediakan video ni. Semoga tuan sekeluarga dirahmati Allah dan diberi kesihatan yg baik.”

Jazmiladina Husin

“Saya berjaya membaca buku ilmiah sekurang-kurangnya 5 muka surat sehari. Tapi biasanya sampai 20 muka surat sekali hadap kalau topik yang dibaca tu sangat menarik.

“Sebelum ini saya buat kerja dalam 10-15 minit dah mula main handphone. Buka telegram/whatsapp, FB, youtube dan main games. Dah bermain2 dalam 1/2 jam baru sambung balik kerja. Dalam 15 minit kemudian mula main2 balik.

“Macam tu lah hari-hari dari masuk kerja sampai petang.

“Sekarang, sebelum saya mulakan kerja, saya settlekan dulu semua emel, offkan notification semua sosial media apps di handphone. Dengan cara ini, saya boleh bekerja terus menerus sehingga 3 jam.”

Syahril Badli

“Dah banyak hari juga sebenarnya khatam KTCM. Kadang sebelum tidur tu replay video sampai masuk mimpi 😂

“Alhamdulillah Tuan, banyak sangat berita baik saya nak kongsikan. Saya rasa lebih tenang dan bahagia. Mood saya sekarang lebih terjaga, emosi saya lebih terkawal. I feel secured and powered.

Saya dapat betulkan body clock saya. Haritu kan Tuan ada kongsi tentang keystone habit. Jadi saya cuba betulkan sleeping schedule saya. Alhamdulillah, sekarang pukul 12 malam mesti dah tidur dan bangun sebelum jam 6 pagi. Seronok sebab tak rasa lemau dah.

Saya berjaya bina rutin baca buku setiap hari. 

“Saya dapat kurangkan kadar doomscrolling social media. Dulu masuk semua je tak kira maklumat ke sampah, sekarang lebih sedar dan tapis segala apa yang masuk dalam kepala. Dulu bazir masa berjam-jam kat phone, sekarang selalu tengok masa dan terus stop bila terlebih masa.

Saya dapat perbaiki hubungan saya dengan Tuhan dan manusia sekeliling terutama keluarga. Sebelum ni, rasa susah betul nak istiqamah nak jaga solat, quran etc. Lagi satu, dulu tak rajin sangat tolong ibu ayah. Kalau buat pun, tangguh tangguh. Sekarang alhamdulillah lebih mudah nak gerak pi masak sedap-sedap, cuci lantai bersih-bersih etc. Ibu ayah pun gembira tengok anak dia gini hihi 😆.

“Alhamdullilah, terima kasih Tuan atas segala ilmu, panduan dan nasihat yang Tuan kongsikan. Kepuasan ni mahal Tuan. Finally, I'm not in the loop of guilty because of procrasination and perfection. Rasa lapang. Rasa tenang.

“Thank you for everything, thank you for existing.
Terima kasih sebab selamatkan saya daripada terus lemas terkapai kapai dalam lautan kemalasan. Terima kasih sebab bebaskan saya daripada terus terkurung dalam penjara perspektif masa yang saya sendiri cipta.

“Semoga Allah limpahkan segala kebaikan dan keberkatan untuk Tuan sekeluarga dan tim BRC.
Semoga Tuan diberikan kesihatan yang terbaik untuk terus jadi manusia berilmu dan bermanfaat. Semoga Allah balas Syurga untuk Tuan sebab ikhlas dan sabar mendidik manusia ke arah kebaikan. Amin InshaAllah.”

Nasyithah Yusuf

“Macam mana caranya tu?”

Sebelum kita pergi lebih jauh…

Cara ada banyak. 

Macam kita tengok tadi…

Cara yang banyak pun tak berguna kalau kita tutup mata dan tak mahu usahakan cara yang ada depan mata.

Apa yang anda kena buat sekarang ialah…

BUAT KEPUTUSAN!

Buat keputusan untuk bertindak dan ubah keadaan anda. 

Buat keputusan untuk usaha dan kerjakan bersungguh-sungguh.

Buat keputusan untuk buka mata.

DECISION anda yang akan ubah SITUATION anda. Ia takkan berubah sendiri.

DECISION yang bakal ubah SITUATION!

Ini langkah PENTING…

Situasi takkan berubah kalau anda sekadar geli-geli acah-acah endah tak endah acuh tak acuh.

Ramai yang tersepit dalam masalah dan TERUS tersepit sebab tak pernah buat keputusan SERIUS untuk ubah — suka komplen & merungut je.

Anda pun mungkin dah terperangkap lama dalam situasi sekarang. 

Jadi…

Dah sampai masa untuk buat sesuatu yang lain.

Apa yang anda mahu buat?

DECIDE sekarang.

TAKE CONTROL OF YOUR LIFE.

Keputusan kecil ini boleh bawa perubahan dan hasil lebih baik untuk anda.

KLIK butang merah di bawah jika anda sudah buat keputusan dan sudah sedia untuk teruskan…

BRC.my | Made with ❤️ in Putrajaya | hai@brc.my