fbpx

7 perkara penting anda perlu tahu pasal buat bajet iklan berbayar

Berapa patut kita bajet untuk buat FB ads (iklan berbayar)?

Berapa kos CPC yang bagus?

Macam mana nak tahu marketing kita menjadi ke tak?

OK…

Semua ini boleh dijawab berdasarkan kira-kira dan data dalam marketing.

Kita tengok sikit dulu…

1. Setiap kali buat marketing, mesti ada TUJUAN jelas.

Jangan rasa macam nak buat branding, tapi dalam masa sama nak buat jualan jugak, nak kumpul leads jugak.

Jelaskan dengan diri sendiri:
APA TUJUAN aku buat marketing atau iklan berbayar ni?

2. Setiap TUJUAN jelas ini mesti ada cara untuk kita ukur.

Main bola mesti ada gol. Kalau tak nak tembak mana?

Pilih target yang kita mahu capai dalam bentuk apa yang boleh diukur.

Kalau nak buat jualan, apa ukuran target dia?

Kalau nak kumpul leads, apa ukuran target dia?

Kalau nak kumpul emel, apa ukuran target dia?

3. Contoh tujuan jelas dan kiraan jelas:

A.
Objektif marketing:
Mendapatkan jualan

Metrik:
Jumlah pelanggan yang berjaya close
Customer acquisition cost (CAC) / kos mendapatkan seorang pelanggan

Cara kira:
Berapa belanja marketing / berapa pelanggan dapat.

RM1,000 kos marketing / 50 pelanggan = RM20 kos mendapatkan seorang pelanggan.

B.
Objektif marketing:
Mendapatkan prospek (sama ada hubungi nombor telefon atau PM)

Metrik:
Berapa lead dapat kumpul
Cost per lead (CPL)

Cara kira:
Berapa belanja marketing / berapa prospek dapat

RM1,000 kos marketing / 1000 prospek PM = RM1 kos mendapatkan 1 PM

C.
Objektif marketing:
Mendapatkan email subscriber

Metrik:
Berapa emel berjaya dikumpul
Cost per subscriber

Cara kira:
Berapa kos marketing / berapa subscriber dapat

RM1,000 kos marketing / 500 email subscriber = RM2 kos mendapatkan seorang email subscriber.

4. Berapakah metrik yang sepatutnya dicapai?

Tak tentu.

Lebih penting lagi sebenarnya untuk kita sendiri tahu apa ROI yang kita mahukan.

Jangan ikut orang.

Setiap orang ada tujuan berlainan.

5. Kalau tanya kempen saya, biasanya boleh dapat (anggaran, bukan jumlah tepat):

RM0.50 per komen (sekarang mungkin lebih mahal)
RM2 per survey yang menjawab panjang lebar
RM2 per email subscriber (siap no telefon)

CAC tak tentu.
Bergantung kepada funnel. Ada yang RM5 per pelanggan. Ada yang sampai RM50 per pelanggan. Ada yang sampai RM500 per pelanggan!

“Biar benar kos RM500 untuk dapat seorang pelanggan?”

Ye. Betul.

Ini sambung ke poin seterusnya…

6. Berapa patut letak bajet iklan?

Yang mana yang bagus?

CAC RM50 ke, CAC RM5?

Kita tak lagi mencari CPC murah. Bagus ada kemajuan di situ. Takde orang lagi serabut mencari CPC 1 sen macam dulu.

Jadi…

Adakah kita patut cari CAC murah?

Pun tak juga!

Semua tu tak kisah sangat.

Sebab apa?

Sebab pelanggan tak semuanya sama.

Ikutkan data kami:
Ada pelanggan yang bayar RM50. Ada pelanggan bayar RM500. Ada pelanggan bayar RM5,000. Ada pelanggan yang bayar RM50,000.

Adakah semua pelanggan yang berlainan ini ditimbang dengan neraca CAC yang sama?

Pastinya tidak.

Kita tak kisah nak dapat CAC murah kalau dapat pelanggan berbaloi.

Biarlah CAC RM500 seorang, tapi dapat pelanggan yang sanggup bayar RM50,000.

Kalau bayar RM500 boleh dapat RM50,000… Rasa mahal ke RM500 tu?

Adakah kita akan masih berkira bajet iklan?

Jadi…

Sebelum tanya bajet iklan RMx ni berbaloi tak… Kita sendiri kena tahu: berbaloi tu macam mana nak kira?

7. So apa yang kita tengok?

CPC pun ye. CPL pun ye. CAC pun ye.

CPC pun bukan. CPL pun bukan. CAC pun bukan.

Semuanya betul.

Semuanya salah.

Pening tak?

Hahaha.

Akhirnya, kita perlu tahu TUJUAN AKHIR yang kita mahu capai. Yang tadi-tadi tu sekadar jalan untuk capai sahaja.

PENTING untuk kita tahu setiap tahu metrik tadi.

Tapi yang LEBIH PENTING ialah bagaimana ia berkait antara satu sama lain dan bagaimana ia berkait dengan TUJUAN AKHIR yang kita mahu capai.

Kira-kira bukan setakat nombor matematik tolak tambah bahagi darab. Matematik ini jalan kerja untuk kira je.

Apa benda yang kita nak kira tu yang kita kena faham.

Lepas kita faham… Baru kita boleh kira dengan kira-kira yang betul!

Termasuklah kira-kira plan bajet marketing ni.



BRC.my | Made with ❤️ in Putrajaya | hai @brc.my | Privacy policy